پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
13 آبان 1398 - 12:54
گام‌به‌گام با بیانیه گام دوم انقلاب (23)

بشاگرد ویترین کارنامه پهلوی

در شماره قبل به گوشه‌ای تحقیر ملت ایران به‌واسطه بی‌کفایتی قاجار اشاره شد. این تحقیر در دوره پهلوی هم ادامه یافت.
کد خبر : 4305

پایگاه رهنما:

در شماره قبل به گوشه‌ای تحقیر ملت ایران به‌واسطه بی‌کفایتی قاجار اشاره شد. این تحقیر در دوره پهلوی هم ادامه یافت. در دوران قاجار و پهلوی، روشنفکر‌های غرب‌زده مکمل پازل تحقیر ایران در کنار شکست‌های ایران و دیکتاتوری پهلوی بودند. این روشنفکر‌ها معتقد بودند که باید از غرب تقلید کنیم و سر تا پا فرنگی شویم. یکی از آن روشنفکر‌های غرب‌زده سیدحسن تقی‌زاده رئیس مجلس سنای ایران بود. او استاد اعظم لژ فراماسونری، عاقد پیمان دارسی در سال ۱۳۱۲ و از مشروطه‌خواهانی بود که به‌شدت ضددین بود و به مبارزه با دین می‌پرداخت. تقی‌زاده از چهره‌های مؤثر تاریخ مشروطیت و مشهور به غرب‌گرایی است. او معتقد بود که «از ناخن پا تا موی سر باید غربی شد» و می‌گفت: «اولین بمب تقلید از غرب را در ایران منفجر کرد.»


بر اثر تسلط سیاست‌های استعماری و استبدادی و سلطنت‌های موروثیِ خاندانی و تبعیت از نسخه روشنفکر‌های غرب‌زده و تقلید از غرب، ایران در دوران قاجار و پهلوی دچار عقب‌ماندگی علمی شد. در سال‌های پایانی حکومت پهلوی ایران با فروش روزانه ۶ میلیون بشکه نفت رتبه ۵۲ رشد علمی ایران در جهان و رتبه ۴۰ سرعت رشد علمی را در جهان داشت که پس از انقلاب اسلامی، رتبه رشد علمی ایران به ۱۶ رسید و در سرعت رشد علمی نیز اول شد.


عقب‌ماندگی علمی ایران در دوران قاجار و پهلوی همراه با عقب‌ماندگی‌های اقتصادی، فرهنگی و نظامی هم بود. در سال‌های پایانی دوره قاجار و در دوره احمدشاه قاجار قحطی بزرگی در کشور به وجود آمد که حدود ۱۰ میلیون نفر بر اثر گرسنگی و بیماری فوت کردند. دولت انگلیس و حکومت احمدشاه قاجار طبق اسناد تاریخی عاملان این قحطی بزرگ و نسل‌کشی ایرانیان بودند. عقب‌ماندگی اقتصادی ایران در دوران پهلوی نیز ادامه داشت. در این دوران بسیاری از مناطق ایران و بسیاری از مردم از امکانات اولیه محروم بودند، به‌طوری‌که برای مثال مردم بشاگرد (در جنوب شوق استان هرمزگان) به دلیل اینکه جاده‌ای نداشته و لابه‌لای کوه‌ها محصورشده بودند، به‌کلی فراموش‌شده بودند. چند هزار نفر از مردم بشاگرد تا پیروزی انقلاب در فقر و گرسنگی کامل زندگی می‌کردند که در سال ۶۱ به‌صورت اتفاقی و به‌واسطه کنجکاوی دو تن از مسئولان هلال‌احمر که برای امداد به مناطق جنگ‌زده با هلی‌کوپتر از فراز بشاگرد عبور کرده و وضع اسفناک و پوشش فقیرانه آن‌ها را دیده بودند، بشاگرد با ۹۰۰ روستا را کشف کردند.

راه‌آهن هم که در دوره رضاشاه در ایران احداث شد باهدف تجاری و مسافربری برای تاجران و مردم ایران نبود، بلکه یک خط آهن نظامی برای انگلیس بود. هدف دولت انگلیس از احداث این خط آهن، حمله احتمالی به شوروی و مقابله با آن بود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران درگیر یک جنگ تحمیلی از سوی عراق با حمایت بیش از ۵۰ کشور شد. این جنگ گرچه ۸ سال به طول انجامید و طولانی‌ترین جنگ قرن بیستم لقب گرفت، اما درنتیجه آن و برخلاف تمامی جنگ‌ها در دوران پهلوی و قاجار، بخشی از کشور در دست دشمن باقی نماند. پس‌ازآن نیز به دلیل قدرت نظامی که ایران به دست آورده بود، علیرغم تهدید‌های گوناگون و متعدد، اقدام نظامی علیه ایران صورت نگرفت.
بر اساس این واقعیت‌هاست که رهبر انقلاب اسلامی در بندی از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی عنوان فرموده‌اند: «انقلاب به یک انحطاط تاریخی طولانی پایان داد و کشور که در دوران پهلوی و قاجار به شدّت تحقیرشده و به شدّت عقب‌مانده بود، در مسیر پیشرفت سریع قرار گرفت.»

ارسال نظرات